En: hoe verlicht je het lerarentekort met kunstvakdocenten?
Nieuwsbrief | 7 november 2024
|
Samen werken aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
|
- Het Regeerprogramma: 5 cultuurprofessionals aan het woord
- Hoe verlicht je het lerarentekort met kunstvakdocenten?
- 50 jaar hiphop in Cultuur+Educatie
|
|
|
|
|
|
|
5 cultuurprofessionals aan het woord over het Regeerprogramma
|
|
|
|
Een hoger btw-tarief voor cultuur en kortingen op het programma School en Omgeving en de SPUK-regeling zetten de toegankelijkheid van cultuureducatie en -participatie onder druk. Of zijn er ook kansen? Vijf professionals uit de sector geven hun eerste reactie.
|
|
|
|
|
|
|
Dit nummer van Cultuur+Educatie staat in het teken van vijftig jaar hiphop en haar betekenis voor onderwijs en cultuur. Met bijdragen van onder andere Jonathan Donken, Yordana Rodriguez en Kesha Felipa.
|
|
|
|
|
|
|
Op weg naar inclusieve leerecosystemen
|
|
|
|
In het onderzoek 'Versterken wat er al is' analyseren we het leerecosysteem op lokaal- en wijkniveau. Met kennis en ervaring uit de praktijk maken we het leerecosysteem sterker, toegankelijker en inclusiever.
|
|
|
|
|
|
|
Vijfdaagse training: Bewust gesprekken voeren
|
Leer gesprekken leiden met resultaat
|
|
|
|
In jouw rol als adviseur, intermediair of projectleider in cultuureducatie voer je regelmatig gesprekken. Maar hoe zorg je ervoor dat die gesprekken tot resultaten leiden? Je leert het in de training 'Bewust gesprekken voeren', die op 25 november van start gaat. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Mark Mieras over de mechanismes achter kansen(on)gelijkheid
|
Hoopvol onderwijs begint bij een hoopvolle docent
|
|
|
|
Hoop doet leren, blijkt uit het literatuuronderzoek dat wetenschapsjournalist Mark Mieras deed op verzoek van Méér Muziek in de Klas. Kunst- en cultuuronderwijs creëert hoop door andere vaardigheden aan te spreken dan rekenen en taal, waardoor kansenongelijkheid vermindert.
|
|
|
|
|
|
Inclusieve culturele leerecosystemen: dit zijn succesfactoren
|
Opiniestuk - Door Luud Goossens
|
|
|
|
'Wij hoeven helemaal geen geld voor cultuur in de wijk', was de reactie van een wijkbewoner. Hoe ontwikkel je een wijkgericht cultureel aanbod dat wél aansluit? Luud Goossens, onderzoeker bij LKCA, onderzocht de succesfactoren van inclusieve culturele leerecosystemen.
|
|
|
|
|
|
Met kunstvakdocenten het lerarentekort verlichten: hoe pak je dat aan?
|
'Ik zie de kracht van kunst(docenten) terug in onze school'
|
|
|
|
Suzanne Hijstek (Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam) en Paul Burghouwt (basisschool Park16Hoven) waren allebei betrokken bij het programma 'Slim organiseren met inzet van (kunst)vakdocenten'. In dit interview delen zij hun ervaringen.
|
|
|
|
|
|
|
Kennismakingsdag Europe in Perspective
|
Wil je weten wat de vijfdaagse training Europe in Perspective voor jou kan betekenen? Meld je dan aan voor de kennismakingsdag in Utrecht.
|
|
|
|
|
Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst
|
|
|
|
Lange Viestraat 365
Postbus 452
3500 AL Utrecht
|
|
|
|
Aanpassingen in de gewenste onderwerpen van jouw nieuwsbrief, kan je doorvoeren door in te loggen via profiel.lkca.nl.
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) wil ervoor zorgen dat iedereen goede cultuureducatie krijgt (op school én in de vrije tijd) en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Met dit doel ondersteunen wij professionals en bestuurders werkzaam in cultuureducatie of cultuurparticipatie.
|
|
|
|
|
|