En: Edwin van Meerkerk roept op tot sabotage
Nieuwsbrief | 10 april 2025
|
Samen werken aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
|
|
- Hoe dragen culturele activiteiten bij aan de ontwikkeling van peuters?
- Nieuw: Kennisdossier over impactmeting in de cultuursector. Hoe maak je zichtbaar wat cultuurbeleid of ondersteuning écht oplevert?
- En: Hoogleraar Edwin van Meerkerk roept op tot sabotage.
|
|
|
|
|
|
Het dossier over impact voor de cultuureducatie- en amateurkunstsector
|
|
|
|
Hoe maak je zichtbaar wat cultuurbeleid of ondersteuning écht oplevert? En waarom is impactmeting zo van belang in de cultuursector? In dit kennisdossier vind je alle kennis en handvatten om hier zelf mee aan de slag te gaan.
|
|
|
|
|
|
|
Wil jij je kennis verder ontwikkelen?
|
Volop trainingen voor ondersteuners in cultuureducatie en amateurkunst
|
|
|
|
Ben je actief als adviseur, projectleider, intermediair, cultuurcoach, cultuurmakelaar, procesbegeleider of icc-/ccvo-trainer en wil jij je (door)ontwikkelen? Bij de LKCAcademie versterk je jouw kennis en krijg je praktische handvatten.
|
|
|
|
|
|
|
Sabotage. Wat we doen als we cultuureducatie doen.
|
Het gaat om het trainen van een echt kritisch oordeelsvermogen
|
|
|
|
Cultuureducatie draait om het kweken van een kritische houding ten opzichte van de manier waarop leerlingen tegen de wereld aankijken, stelt hoogleraar cultuureducatie Edwin van Meerkerk. Hij roept het cultuureducatie-veld op tot sabotage van het maatschappelijk systeem.
|
|
|
|
|
|
|
Dit lees je in de nieuwe Cultuurkrant
|
|
|
|
Wat te doen met de dreigende teloorgang van buitenschoolse muziekeducatie? In gesprek met Janeke Wienk en Gert Biesta om kunst ook écht kunst te laten zijn in het onderwijs. En verder: de positieve werking van kunst op onze geestelijke en fysieke gezondheid, een proeftuin cultuureducatie in het mbo, creativiteitsontwikkeling op Bonaire, en... wat kunnen we leren van de bibliotheken?
Foto: Muzikaal talent bij KunstenHuis Idea, Jelle Verhoeks.
|
|
|
|
|
|
Start, ontwikkeling en tussentijdse resultaten van 21 pilotprojecten
|
Lees de tussenrapportage pilot Nationaal Ontwikkeltraject Amateurkunst
|
|
|
|
In maart 2024 startten we met de pilot Nationaal Ontwikkeltraject Amateurkunst. Na een jaar is het tijd voor een tussenrapportage. Wat kunnen we tot nu toe opmaken?
|
|
|
|
|
|
|
Hoe dragen culturele activiteiten bij aan de ontwikkeling van peuters?
|
Succes in de Haagse praktijk: vroeg beginnen met cultuureducatie
|
|
|
|
Niet alle kinderen beginnen met gelijke kansen aan de basisschool. Gelukkig helpt voorschoolse educatie peuters met risico op een achterstand in hun (taal)ontwikkeling. Cultuureducatie mag daarbij niet ontbreken, vindt Jonas van Veen, kenniscentrum CultuurSchakel.
|
|
|
|
|
|
Nieuw: Podcastserie voor cultuurcoördinatoren
|
‘Bouwstenen’ voor icc-trainers
|
|
|
|
Cultlab maakte, in opdracht van LKCA, een podcastserie voor icc-trainers. Zij kunnen de podcasts gebruiken als lesmateriaal. De serie bestaat uit 7 audiocolleges, 2 interviews met experts en 3 werkopdrachten.
|
|
|
|
|
|
|
Krijg grip op beleid en financiën ➤
|
Doordat er weinig wettelijk is vastgelegd en het beleid per regio of gemeente wisselt, is het lastig om informatie te vinden over beleid op het gebied van onderwijs en cultuureducatie en amateurkunst. Tijdens deze training krijg je inzicht in de verschillende aspecten van beleid en financiën en vind je de rode draad die je kunt gebruiken bij je werkzaamheden.
➤ Meld je hier aan
|
|
|
|
|
Hoe leer je amateurkunstgroepen merkdenken? ➤
|
In deze training leer je hoe je amateurkunstgroepen kunt helpen bij branding en het denken vanuit de groep als een merk. Hoe kunnen ze zich krachtig profileren en duidelijk communiceren vanuit een heldere en bewuste identiteit?
➤ Meer informatie over de training
|
|
|
|
|
Verbind context, competenties en cultuur in het werkveld ➤
|
In deze training gaan we samen op zoek naar de landelijke, provinciale en stedelijke context van cultuureducatie en vertalen dat naar jouw lokale situatie. We onderzoeken welke rollen een intermediair kan hebben en wat jouw eigen rol is in jouw organisatie.
➤ Meld je hier aan
|
|
|
|
|
Oproep Kunsten 92: Zet cultuur op de agenda
|
Op 18 maart 2026 gaan we naar de stembus voor de gemeenteraads-verkiezingen. Op dit moment worden de verkiezingsprogramma’s geschreven. Kunsten92 roept partijen op om in het verkiezingsprogramma het belang van cultuur te erkennen.
➤ Bekijk de oproep
|
|
|
|
|
Boekman extra: Hiphopcultuur in Nederland
|
De online kennisbank van de Boekmanstichting is uitgebreid met het thema 'Hiphopcultuur in Nederland'. Deze verkenning bestaat uit een selectie van publicaties over hiphop: ontstaan van hiphop, de introductie in Nederland, de verhouding tot het cultuurbestel en meer.
➤ Download de publicatie
|
|
|
|
|
Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst
|
|
|
|
Lange Viestraat 365
Postbus 452
3500 AL Utrecht
|
|
|
|
Aanpassingen in de gewenste onderwerpen van jouw nieuwsbrief, kan je doorvoeren door in te loggen via profiel.lkca.nl.
Het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) wil ervoor zorgen dat iedereen goede cultuureducatie krijgt (op school én in de vrije tijd) en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Met dit doel ondersteunen wij professionals en bestuurders werkzaam in cultuureducatie of cultuurparticipatie.
|
|
|
|
|
|