En: 3 inzichten uit de Kennissynthese Cultuurbeoefening
Nieuwsbrief | 10 juni 2025
|
Samen werken aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
|
|
- Ingrid Rollema organiseert kunstlessen voor kinderen in Gaza
- De 3 belangrijkste inzichten uit de update van de Kennissynthese Cultuurbeoefening
- En: maak jij graag impact met content? Bekijk onze vacature!
|
|
|
|
|
|
|
Kunst als uitlaatklep voor kinderen in Gaza
|
In gesprek met initiatiefneemster Ingrid Rollema
|
|
|
|
|
|
In een regio waar geweld en onzekerheid het dagelijks leven bepalen, biedt kunst een belangrijk sprankje hoop. De HOPE Foundation bereikt zo'n duizend kinderen in Gaza met kunstlessen die hen helpen hun angsten, dromen en behoeften te uiten.
|
|
|
|
|
|
|
Drie belangrijke bevindingen uit de geactualiseerde Kennissynthese
|
Ruim 1 miljoen erfgoedbeoefenaars in Nederland
|
|
|
|
|
In de kennissynthese staan tientallen nieuwe publicaties, maar een aantal onderzoeken vielen ons extra op. Daaruit haalden we drie belangrijke bevindingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Een somber beeld: gemeenten geven minder uit aan cultuureducatie
|
Opiniestuk - Door Arno Neele
|
|
|
|
|
Gemeenten geven relatief steeds minder geld aan cultuureducatie, ziet LKCA-onderzoeker Arno Neele. Terwijl de ambities op dit terrein nu niet bepaald minder worden.
|
|
|
|
|
|
|
Dit lees je in de nieuwe Cultuurkrant
|
Een kennismaking met de twee nieuwe directeuren van Kunstloc en Kunstgebouw: 'De aandacht voor welzijnsbevordering groeit. Daar liggen kansen’
|
|
|
|
|
|
En verder: in gesprek met Kamerlid Mohammed Mohandis, aandacht voor kunstlessen in Gaza, de MBO Cultuurkaart, de succesvolle Vlaamse aanpak van cultuurbeoefening en de positieve beweging in de museale sector in Caribisch Nederland.
|
|
|
|
|
|
|
Update Kennissynthese Cultuurbeoefening: nieuwe onderzoeken en inzichten
|
Elf jaar Nederlands onderzoek naar cultuurbeoefening op school en in de vrije tijd
|
|
|
|
|
Deze maand verscheen de geactualiseerde versie van de Kennissynthese Cultuurbeoefening. De nieuwe editie is aangevuld met onderzoeken uit 2024 én onderzoeken die eerder niet meegenomen waren. Bekijk de snel doorklikbare pdf of download de volledige kennissynthese!
|
|
|
|
|
|
|
|
'Er is structurele zekerheid voor cultuurbeoefening nodig'
|
In gesprek met Kamerlid Mohammed Mohandis
|
|
|
|
|
De Bestuurlijke afspraken cultuurbeoefening: mooi, maar zorg wel voor financiële zekerheid en ruimte, stelt Tweede Kamerlid Mohammed Mohandis.
|
|
|
|
|
|
|
|
Visual Thinking Strategies (VTS) brengt leerlingen verbinding en inzicht
|
Opiniestuk - Door Ellie van den Bomen
|
|
|
|
|
Wat gebeurt er als leerlingen actief en open kijken naar kunst? In dit artikel laat Ellie van den Bomen zien hoe VTS bijdraagt aan kritisch denken, sociaal-emotionele ontwikkeling en cultuurresponsief lesgeven.
|
|
|
|
|
|
|
Hoe kunnen kunstprofessionals het welbevinden van jongeren bevorderen?
|
Vragenlijsten voor kunstprofessionals en jongeren: vul in vóór 1 juli!
|
|
|
|
|
LKCA en (het Duitse) BKJ ontwikkelen een toolbox en training die kunstprofessionals ondersteunt bij het bevorderen van welbevinden van jongeren. Om de behoeften te peilen, zijn er twee vragenlijsten die anoniem kunnen worden ingevuld: een voor kunstprofessionals en een voor jongeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lieve docenten en bestuurders, zangangst is niet aangeboren maar aangeleerd
|
Opiniestuk - Door Maite Roest
|
|
|
|
|
Maite Roest onderzocht waarom zingen op de ene school vanzelfsprekend is, en op de andere nauwelijks gebeurt. Niet muzikaliteit, maar schaamte maakt het verschil.
|
|
|
|
|
|
|
Presentatie: Alles over 'participatief financieren'
|
Woensdagavond 11 juni 2025
|
|
|
|
|
Hogeschool Windesheim organiseert samen met het Fonds voor Cultuurparticipatie, op de slotavond voor deelnemers van de cursus 'Bruggenbouwer in Cultuur', de themabijeenkomst ‘participatief financieren’. Belangstellenden en geïnteresseerden zijn welkom.
|
|
|
|
|
|
|
|
Zo werkten wij in 2024 aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
Cultuurbeoefening is essentieel voor een creatieve en veerkrachtige samenleving. Daarom werkten we ook in 2024 aan een toekomst waarin cultuureducatie en amateurkunst binnen ieders bereik ligt. Hoe we dat deden en wat de mijlpalen waren lees je in ons jaarverslag.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vacature: LKCA zoekt een contentspecialist
|
Maak jij graag impact met content?
|
|
|
|
|
Wil jij met jouw talent voor content bijdragen aan toegankelijke en hoogwaardige cultuureducatie en cultuurparticipatie? Dan is deze functie als contentspecialist iets voor jou!
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze trainingen staan op de agenda
|
|
|
|
|
Vernieuwde training 'Samen Slim Vernieuwen' met Art-up
|
Hoe ziet de wereld eruit door de ogen van leerlingen en deelnemers? En wat betekent dat voor jouw aanbod? LKCA heeft trainingsbureau Art-Up, specialist in innovatie in de cultuursector, gevraagd om de training door te ontwikkelen.
|
|
Professionalisering voor (ervaren) icc-trainers
|
Heb je ervaring met het geven van de icc-training en wil je je kennis en trainersvaardigheden vergroten? Ontwerp je eigen icc-training op basis van landelijk vastgestelde bouwstenen en het Dossier ICC tijdens de train-de-trainercursus voor icc-trainers.
|
|
|
|
|
|
|
|
Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst
|
|
|
|
|
Lange Viestraat 365
Postbus 452
3500 AL Utrecht
|
|
|
|
|
Aanpassingen in de gewenste onderwerpen van jouw nieuwsbrief, kan je doorvoeren door in te loggen via profiel.lkca.nl.
Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) wil ervoor zorgen dat iedereen goede cultuureducatie krijgt (op school én in de vrije tijd) en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Met dit doel ondersteunen wij professionals en bestuurders werkzaam in cultuureducatie of cultuurparticipatie.
|
|
|
|
|
|
|