En: extra veel aandacht voor diversiteit in de cultuursector
Nieuwsbrief | 3 juli 2025
|
Samen werken aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
|
|
- Extra veel aandacht voor diversiteit in de cultuursector. Erfgoedexpert Dyonna Benett vertelt over erfgoed en identiteit in Caribisch Nederland, educator en artist in residence Orlando Ceder werkt aan een meer divers conservatorium, en we spraken Segni Bernardina: hij richtte op Bonaire het culturele centrum The Creative World op.
- Aan het woord: de nieuwe directeuren van Kunstloc en Kunstgebouw. Wat zijn de plannen van Mireille de Groot en Reinier Gerritsen?
- Steeds meer leerplichtige kinderen zitten thuis vanwege angst, autisme of hoogbegaafdheid. Hoe kan kunst hen helpen?
- En: maak nu alvast plannen voor na de zomer! De agenda van de LKCAcademie vult zich met trainingen voor professionals in de culturele sector. In deze nieuwsbrief lichten we er een paar uit.
|
|
|
|
|
|
|
Erfgoedexpert Dyonna Benett over representatie, identiteit en erfgoed in Caribisch Nederland
|
Over hoe musea vaak óf een wit, óf een zwart perspectief tonen
|
|
|
|
|
|
‘Op Curaçao zal ik me toch wel gerepresenteerd voelen? Maar ik raakte nog verwarder dan in Parijs en Londen', zegt Dyonna. Samenwerking, mondelinge geschiedenis en structurele ondersteuning zijn volgens haar nodig voor een completer verhaal.
|
|
|
|
|
|
|
Orlando Ceder werkt aan een meer divers conservatorium
|
‘Je moet stevig in je schoenen staan om je te verzetten tegen het systeem’
|
|
|
|
|
Orlando Ceder, artist in residence aan het Conservatorium van Amsterdam en educator in Amsterdam–Zuidoost, zoekt naar manieren om de conservatorium-opleiding open te stellen voor meer diversiteit. Hij zet zich in om het instituut van binnenuit te veranderen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe directeuren bij Kunstloc en Kunstgebouw
|
Ontschotting van gemeentebudgetten in belang van kunst en cultuur
|
|
|
|
|
|
Kunstloc en Kunstgebouw hebben sinds maart een nieuwe directeur. Met welke plannen zijn Mireille de Groot en Reinier Gerritsen aan de slag gegaan?
|
|
|
|
|
|
|
'Wij hebben geen luxe nodig om een nieuwe generatie creatievelingen te creëren'
|
Interview met Segni Bernardina
|
|
|
|
|
Segni Bernardina vervult een sleutelrol in het culturele leven van Bonaire. Hij bouwde samen met zijn vrouw twee containers om tot clubhuis en leslokalen. Zeven jaar geleden richtte hij The Creative World op. Daar komen nu wekelijks tientallen kinderen en jongeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe kunst jongeren die thuiszitten in beweging brengt
|
Studenten van Kunstacademie Minerva werkten met thuiszitters in speciaal onderwijs
|
|
|
|
|
|
In de Innovatiewerkplaats Ontwikkelrecht werken partners samen om jongeren die thuiszitten weer perspectief te bieden. Studenten van Kunstacademie Minerva zetten kunst in om hun zelfvertrouwen en creativiteit te stimuleren.
|
|
|
|
|
|
|
Vernieuwd: kennisdossier gemeentelijk cultuurbeleid
|
Wegwijzer én stappenplan voor beleidsmedewerkers
|
|
|
|
|
|
Welke stappen doorloop je als beleidsmedewerker voor het (door)ontwikkelen van beleid rondom cultuurbeoefening? Dit kennisdossier is bedoeld ter ondersteuning bij deze werkzaamheden. Je vindt er meer informatie over (het ontwikkelen van) visie, doelgroepen, beleidsterreinen, partners en instrumenten.
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw: 'Kijk eens wat er staat'
|
Een terugblik op vier jaar Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK)
|
|
|
|
|
Een publicatie vol verhalen van penvoerders waarin ze laten zien over wat er bereikt is met het landelijke programma CmK. Met extra aandacht voor regionale samenwerkingen en de positie van de penvoerders daarin, geleerde lessen en aandachtspunten voor de komende vier jaar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Wil jij cultuuraanbieders begeleiden bij het zelfstandig en vernieuwend oplossen van vraagstukken?
|
Samen Slim: Vernieuwen | Start: 16 september 2025 | Locatie: Utrecht
|
|
|
|
|
|
In de training Samen Slim: Vernieuwen leer je hoe je cultuuraanbieders stimuleert om zelf tot ideeën en oplossingen te komen. Je oefent met innovatieve tools en werkprocessen, die je direct toepast in je eigen praktijk. Zo help je cultuuraanbieders toekomstbestendiger te worden.
Deze training kost normaal € 1000,- maar je betaalt nu slechts € 750,-. Via de regeling Werktuig-PPO kun je een financiële bijdrage aanvragen.
|
|
|
|
|
|
|
Draag bij aan duurzaam verankerde cultuureducatie binnen het mbo
|
Training Cultuurcoördinator mbo | Start: januari 2026 | Locatie: Utrecht
|
|
|
|
|
De training Cultuurcoördinator mbo is geschikt voor professionals die werkzaam zijn in het mbo en zich willen inzetten voor kunst en cultuur. Tijdens deze training werk je o.a. aan vaardigheden om cultuureducatie te organiseren en coördineren en het ontwikkelen van een cultuur(beleids)plan.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vernieuwd: het ICC train-de-trainer-traject!
|
Start: 18 september (module 1) | Locatie: Utrecht
|
|
|
|
|
Het traject bestaat uit drie modules. Module 1 (CC'er in beeld) is een losse kennismodule voor wie samenwerkt met cultuurcoördinatoren. Module 2 richt zich op het begeleiden van bijeenkomsten. Module 3 is voor (aankomende) ICC-trainers.
|
|
|
|
|
|
|
|
'In een wereld die schreeuwt om verbinding en begrip, biedt VTS een kalm en krachtig alternatief'
|
Opiniestuk - Door Ellie van den Bomen
|
|
|
|
|
Wat gebeurt er als leerlingen actief en open kijken naar kunst? In dit artikel laat Ellie van den Bomen zien hoe VTS bijdraagt aan kritisch denken, sociaal-emotionele ontwikkeling en cultuurresponsief lesgeven.
|
|
|
|
|
|
|
Opiniestuk - Door Arno Neele
|
|
|
|
|
Of het nou zingen, korfballen of het houden van kanaries is, maatschappelijk gezien maakt het uiteindelijk niet uit, concludeert LKCA-onderzoeker Arno Neele. Het belangrijkst is dát mensen actief iets doen in hun vrije tijd.
|
|
|
|
|
|
|
Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst
|
|
|
|
|
Lange Viestraat 365
Postbus 452
3500 AL Utrecht
|
|
|
|
|
Aanpassingen in de gewenste onderwerpen van jouw nieuwsbrief, kan je doorvoeren door in te loggen via profiel.lkca.nl.
Het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) wil ervoor zorgen dat iedereen goede cultuureducatie krijgt (op school én in de vrije tijd) en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Met dit doel ondersteunen wij professionals en beleidsmakers werkzaam in cultuureducatie of cultuurparticipatie.
|
|
|
|
|
|
|