En wie zijn genomineerd als Cultuurcoach van het Jaar?
Nieuwsbrief | 30 oktober 2025
|
Samen werken aan cultuur voor iedereen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Eén jaar na de Bestuurlijke Afspraken Cultuurbeoefening: waar staan we?
- Heleen van den Broek (o.a. atelierpedagoog en freinetwerker) vertelt waarom zij een verplichte kunstvakdocent op school geen goed idee vindt;
- En: Maartje Wikkerink en Ingrid van Leeuwen maken gevoelige onderwerpen bespreekbaar met theater.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eén jaar na de Bestuurlijke Afspraken Cultuurbeoefening
|
|
|
|
|
|
|
Een jaar geleden zetten het ministerie van OCW, het IPO en de VNG hun handtekening onder gezamenlijke ambities voor cultuurbeoefening. Hoe staat het er nu voor? Welke trends en inzichten tekenen zich af? En: hoe richten de verschillende politieke partijen zich op de geformuleerde ambities?
|
|
|
|
|
|
|
|
Verkiezing Cultuurcoach van het Jaar
|
|
|
|
|
LKCA organiseert dit jaar de eerste verkiezing Cultuurcoach van het Jaar.
We ontvingen veel nominaties, die allemaal aantonen hoe waardevol dit werk is. Uit de inzendingen heeft de jury een voorselectie gemaakt, die alle tien kans maken op de titel. Gefeliciteerd!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerken met Cultuur is live
|
Sluit je ook aan via 1SociaalDomein
|
|
|
|
|
Op 1 oktober ging op SociaalDomein het channel ‘Samenwerken met Cultuur’ live: dé plek waar cultuur, zorg en welzijn samenkomen. Sluit je aan bij 3.000+ professionals en bouw mee aan een inclusieve, creatieve samenleving!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe vergroten we de kwaliteit van kunstonderwijs op de basisschool? 'Een vaste kunstvakdocent is niet de oplossing'
|
Opiniestuk - Door Heleen van den Broek
|
|
|
|
|
Steeds vaker klinkt de roep om een kunstvakdocent op elke basisschool. Heleen van den Broek, onder meer atelierpedagoog en freinetwerker, legt op Cultureel Kapitaal uit waarom zij het hier hartgrondig mee oneens is. Volgens haar ligt het probleem dieper.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kunst als levenslijn: creativiteit voor en door ouderen met een migratieverleden
|
Opiniestuk - Door Barbara Groot-Sluijsmans, Zohra Bourik, Lieke de Kock, Tineke Abma en Janine Schrijver
|
|
|
|
|
Veel ouderen met een migratieverleden zoeken verbinding met hun wortels. Kunst blijkt dan een krachtig hulpmiddel om herinneringen, identiteit en cultuur opnieuw te beleven én de brug te slaan naar het heden. Toch doen relatief weinig van hen mee aan kunstprojecten. Barbara Groot onderzocht samen met anderen hoe dat komt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat betekent 5 procent van het BBP naar defensie voor het cultuurbeleid?
|
|
|
|
|
Nederland geeft voortaan vijf procent van het BBP uit aan defensie. Wat betekent dat voor cultuur? LKCA-onderzoeker Arno Neele blikt terug naar de jaren vijftig. Hoe reageerde de politiek daar tijdens de Koude Oorlog op?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kunst, welzijn en educatie: gevoelige onderwerpen vertalen naar een theatervoorstelling
|
Interview met toneelmakers Maartje Wikkerink en Ingrid van Leeuwen
|
|
|
|
|
De theatergroep Jonge Klei maakt misbruik bespreekbaar met ‘Waar geen woorden voor zijn’. Met hun voorstelling scheppen ze ruimte voor emoties, bewustwording en empathie. Bij daders, maar ook bij professionals in zorg en onderwijs. Foto: Félice Hofhuizen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst
|
|
|
|
|
Lange Viestraat 365
Postbus 452
3500 AL Utrecht
|
|
|
|
|
Aanpassingen in de gewenste onderwerpen van jouw nieuwsbrief, kan je doorvoeren door in te loggen via profiel.lkca.nl.
Het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) wil ervoor zorgen dat iedereen goede cultuureducatie krijgt (op school én in de vrije tijd) en dat iedereen kan meedoen aan culturele activiteiten. Met dit doel ondersteunen wij professionals en bestuurders werkzaam in cultuureducatie of cultuurparticipatie.
|
|
|
|
|
|
|